Pure Ayurvedische kruiden
Boven de 45 euro, gratis verzending
Geproduceerd in Nederland
Dealer login?
0

Nieuwe website is live! Login in met je eigen account en klik op wachtwoord vergeten.Nieuwe website is live! Login in met je eigen account en klik op wachtwoord vergeten.

Review Logo★★★★ @ Google review

Nieuwe website is live! Login in met je eigen account en klik op wachtwoord vergeten.Nieuwe website is live! Login in met je eigen account en klik op wachtwoord vergeten.

Door Tanja, 9 februari 2022

Eetgewoonten volgens Ayurveda - 10x Ayurvedische voedingstips

Ontdek nu alle eetgewoonten volgens Ayurveda. Ayurveda is geen dieet of gewoonte, het is een prachtige levensstijl en biedt ons handvaten om meer in balans te komen. Ook voeding speelt binnen Ayurveda een belangrijke rol. Het lichaam moet namelijk op de juiste manier gevoed worden. Als we streven naar een goede levenskwaliteit, dan gaan we onder andere kijken naar onze eetgewoonten. Onderaan deze blog staan 10x tips voor Ayuvedische voeding!

Ayurveda & Voeding

Ayurveda werkt al duizenden jaren met een ander voedingsidee. Juist het zorgen voor de belangrijke en vitale stoffen in het lichaam speelt een belangrijke rol. Daarnaast is ook de kwaliteit van de voeding en het effect op de stofwisseling een centraal uitgangspunt. Wanneer de stofwisseling niet goed werkt, dan raakt het lichaam hierdoor verzwakt en raakt het lichaam uit balans. Vermoeidheid, pijn in het hoofd, misselijkheid, overgewicht of ondergewicht en een algemeen gevoel van het ontbreken van welzijn zullen dan opspelen.

Let op verse voeding

Een belangrijke factor, naast warm water is de manier waarop naar voeding zelf gekeken wordt. Verse voeding, die je zelf bereidt en die warm is, werkt dan het best. Op deze manier krijg je de meeste voedingsstoffen binnen. Voeding zorgt voor het begrip Prana. Dit is ook wel de kracht des levens in ayurveda. Hoe koeler de voeding hoe matiger het effect wordt. Opnieuw opwarmen helpt dan ook niet goed hierbij. Het maal wordt simpelweg veel moeilijker te verteren. Wie het helemaal goed wil doen let er op dat het om natuurlijke producten gaat. Deze zijn niet te zwaar en goed verteerbaar. Let erop dat de maaltijd bestaat uit zoet, zout, zuur, scherp, bitter en wrang. Het gebruik van de kruidenmelanges van ayurveda kunnen je hierbij helpen indien dit nodig is.

Warm water drinken bij de maaltijd

Wat verder ook nog wordt aanbevolen van verschillende kanten, is de manier waarop in de avonduren gegeten moet worden. Het vermijden van zwaar voedsel is het bekendste voorbeeld. Dit gaat desondanks nog vaak mis. De manier waarop ’s avonds met voedsel wordt omgegaan is een grote boosdoener. Zelfs wanneer dieetproducten worden genuttigd. Het grote probleem is dat de spijsvertering naar mate de dag vordert minder sterk wordt. Zware maaltijden in de avonden zijn dus moeilijker te verwerken. Dit heeft bijvoorbeeld te maken met het feit dat er minder wordt bewogen.

Ook is de periode tussen de maaltijd en het moment van slapengaan te kort om goed te verwerken. Dit heeft invloed op het gevoel en het lichaamsgewicht. Beter is het daarom om het middagmaal de zwaarste maaltijd van de dag te maken. Het spijsverteringsvuur is dan het sterkst. Wanneer je al bekend bent met ayurveda, dan weet je ook welke rol warm water bij de maaltijd speelt. Zoals dit ook een rol speelt in het leven in het algemeen. Het helpt bijvoorbeeld de stofwisseling. Daarnaast stilt het honger tussen de maaltijden in. Frequentie is daarbij ook meer van belang dan hoeveelheid. Enkele slokken per uur kan al voldoende zijn om effect te hebben. Mits het tien minuten voor het drinken is gekookt. Warmhouden is ook een goede optie in dit opzicht. Zo krijg je meer energie als mens en dat is ook de essentie van deze handeling.

Beweging & Ayurveda

Bewegen is niet alleen in ayurveda belangrijk, maar ook in allerlei andere levensvormen. Dat neemt niet weg dat het wel belangrijk is om hier op de juiste manier mee om te gaan. Denk bijvoorbeeld aan de lichte bewegingsvormen. Wandelen, fietsen en zwemmen, maar vooral ook yoga, zijn hier essentieel in. Daarmee wordt de stofwisseling sterk gestimuleerd. Bovendien zijn ze goed voor het brengen van balans in het lichaam en een gezonde mindset. Daarmee kan je dus ook beter de stress die je dagelijks ervaart bestrijden. Na het eten is lekker erop uit trekken dus altijd wel aan te raden.

10x Ayurvedische voedingstips

Aan de hand van tien tips is het mogelijk om met behulp van de juiste voeding het lichaam van de nodige brandstof te voorzien. Vitaminen, mineralen en elementen van sporen zijn hierin essentieel. Zo heb je altijd de juiste mate van energie. Let daarom op een aantal belangrijke zaken. De stofwisseling en spijsvertering moeten optimaal werken. Dit is nodig omdat anders de kwaliteit van de voeding ook geen waarde heeft. De tips hebben dus te maken met goede voeding die de gezondheid bevorderen. Wie zich aan deze tips wil houden kan het best niet direct alles omgooien, maar langzaam de 10 tips implementeren in het leven. Zo is goed te zien of en hoe deze werken.

  1. Eet pas wanneer de vorige maaltijd volledig verteerd zal zijn, dit kan 3 tot 5 uur na de vorige maaltijd zijn.
  2. Overeten kan al snel gebeuren. Laat de maag daarom nooit verder dan 75% gevuld zijn met een maaltijd.

  3. Eet onder de juiste omstandigheden. Doe dit in alle rust zonder hinderende elementen. Zittend aan een tafel gaat dit het best.
     
  4. Laat de voeding even zakken. Blijf daarom zo’n tien minuten tot een kwartier zitten na de laatste hap.

  5. Zorg voor regelmaat in het eetpatroon door vaste tijden te kiezen.

  6. De zwaarste maaltijd van de dag wordt in de middag genuttigd, het diner en het ontbijt zijn veel lichter voor optimale vertering.

  7. Verse voeding die warm wordt opgediend werkt het beste. Maak geen gerechten opnieuw warm om deze nog een keer te nuttigen. Dit werkt averechts.

  8. Om te voldoen aan de verschillende soorten smaken die elke maaltijd moet bevatten is het gebruik van kruiden aan te raden.

  9. Drink tijdens de maaltijd warme dranken. Warm water heeft hierbij de voorkeur. IJskoude dranken moeten vermeden worden.

  10. Dierlijke producten met veel eiwit zijn zwaar te verteren. Deze moeten dus nooit in de avonduren op het menu staan.

Laat een reactie achter

* Verplichte velden
Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »