Pure Ayurvedische kruiden
Boven de 45 euro, gratis verzending
Geproduceerd in Nederland
Dealer login?
0

Nieuwe website is live! Login in met je eigen account en klik op wachtwoord vergeten.Nieuwe website is live! Login in met je eigen account en klik op wachtwoord vergeten.

Review Logo★★★★ @ Google review

Nieuwe website is live! Login in met je eigen account en klik op wachtwoord vergeten.Nieuwe website is live! Login in met je eigen account en klik op wachtwoord vergeten.

Door Dr Ritika Shah , 26 september 2018

Een gezonde levensstijl? Een gezond dagschema volgens Ayurveda in 8 stappen

Een gezonde levensstijl is voor iedereen belangrijk. Kleine veranderingen in je dagelijkse routine kunnen buitengewone resultaten opleveren. Ze helpen om gezond te leven en gespaard te blijven van ziekte. In Ayurveda wordt zowel de nadruk gelegd op preventie als op genezing.

Het biedt in de eerste plaats een dagelijks leefschema, een seizoensgebonden schema en een dieet om kwalen te voorkomen en gezond te blijven. Er zijn drie doelstellingen in Ayurveda: ziekte voorkomen, gezondheid bevorderen en tot slot ziekte genezen.

Er zijn drie doelstellingen in de Ayurveda:

1. preventie van ziekte
2. bevordering van een goede gezondheid
3. behandeling van ziekte

Ayurveda raadt verschillende Dinacharya (dagschema’s) en Ritucharya (seizoensgebonden schema’s) aan. Deze schema’s volgen is van essentieel belang voor het circadiaans of biologisch ritme. Uit recent onderzoek blijkt dat de menselijke genen de capaciteit zijn verloren om de circadiaanse ritmes van de natuur waar te nemen en erop afgestemd te blijven.

In de hectische wereld van deze 21ste eeuw, met eindeloos veel vermaak en afleiding, raken steeds meer mensen losgeslagen. Wetenschappers beginnen nu te begrijpen hoe belangrijk het is voor het lichaam om verbonden te blijven met het ritme van de natuur. Een onregelmatig circadiaans ritme wordt ritmeverstoring genoemd. Ritmeverstoring wordt in verband gebracht met tal van gezondheidsrisico's, waaronder slaapstoornissen, diabetes, overgewicht, vermoeidheid, hormonale onbalans, psychische aandoeningen, hart- en vaatziekten en bepaalde kankersoorten.

Dagschema volgens Ayurveda in 8 stappen

Ayurveda hecht heel veel belang aan een verbinding met het circadiaans ritme door een dagschema te volgen. Kleine veranderingen in je dagelijkse routine kunnen je gezonder maken en kwalen voorkomen.

1.Vroeg opstaan

De ideale tijd om op te staan is 90 minuten voor zonsopgang, ook Brahma-Mahurta genoemd. Ze wordt beschouwd als Vata kala (periode waarin Vata overheerst), die je helpt om fris wakker te worden en je zintuigen te activeren. Deze tijd is perfect om te leren: je zal de dingen snel begrijpen (een eigenschap van Vata). Daarom is ze heel gunstig voor studenten. De periode na zonsopgang is Kapha Kala (waarin Kapha domineert), die je lui doet voelen.

2. Reinigen

a) Buik
Het is heel belangrijk om ’s morgens naar toilet te kunnen gaan. Anders krijg je een toename van ama of toxines in het lichaam, waardoor onevenwicht in de doshas ontstaat.

b) Tanden poetsen
Elke ochtend de tanden poetsen is ook bekend als Dantadhavan. Traditioneel werd er een neemtakje gebruikt om de tanden te reinigen maar een tandenborstel met zachte haren en neemtandpasta kan natuurlijk ook. Volgens Ayurveda moet Dantadhavan altijd moet gebeuren met bitterkruiden. De bittere smaak heeft namelijk reinigende en wond-helende eigenschappen. Bovendien versterkt hij het tandvlees en de tanden. Neem en Triphala zijn voorbeelden van kruiden die kunnen worden gebruikt.

c) Tong schrapen
Na Dantadhavan de tong voorzichtig schrapen met een tongschraper, gemaakt van koper, zilver of goud.

d) Olie door de mond trekken

Olie door mond trekken verwijdert bacteriën en bevordert de mondhygiëne. Het vermindert een slechte adem en ontstekingen, voor een betere gezondheid van het tandvlees. Het voorkomt tandplaque en gaatjes. In de Ayurveda wordt hiervoor Irimedadi taila gebruikt. Met deze olie worden schadelijke bacteriën uit de mondholte getrokken. Door het duwen en trekken van olie door de mond wordt de stofwisseling geactiveerd. Gifstoffen worden via de slijmvliezen aan het speeksel afgegeven, dat zich vermengt met de olie. Bacteriën in de mondholte worden door de olie aangetrokken. Na de werkingstijd worden bacteriën en gifstoffen samen met olie en speeksel uitgespuugd.

3. Abhyanga - Ayurvedische lichaamsmassage 

Warme olie zacht over hoofd, lichaam en voeten wrijven staat bekend als Abhyanga. Het moet langzaam en voorzichtig gebeuren zodat de olie kan worden opgenomen door de huid. Dagelijkse Abhyanga geeft uitputting minder kans, brengt vata in evenwicht en voedt het lichaam. Het maakt je huid glad en gezond. Versterkt ook de spieren en is heel goed voor het zenuwstelsel. Voor Abhyanga wordt medicinale olie aanbevolen.

Soorten Abhyanga:

• Shiroabhyanga- het hoofd masseren met medicinale olie is goed voor het haar, de zintuigen en de geest. Een voorbeeld hiervan is Brahmi taila.
• Padabhayanga- de voeten en voetzolen masseren met medicinale olie bevordert de slaap, verbetert de gewaarwording en verlicht stijfheid. Een voorbeeld hiervan is Dashmool rasnadi taila
• Karnapuran- enkele druppels medicinale olie in de oren verlicht pijn in onderkaak, nek, hoofd en oren. Een voorbeeld hiervan is Karnapooradi taila.

4. Yoga of lichaamsbeweging

Regelmatige lichaamsbeweging verbetert de bloedomloop, geeft stabiliteit en kracht. Maakt het lichaam actief, licht en verbetert de spijsvertering. Bij lichamelijke inspanning komt endorfine vrij, ook bekend als gelukhormoon.

Maar forceer je niet, je grenzen overschrijden kan leiden tot onbalans van vata dosha.

5. Tamra Jal

Tamra Jal is water dat werd bewaard in een koperen beker. Tamra Jal drinken is een eeuwenoud gebruik. Koper doodt schadelijke micro-organismen en neutraliseert toxische stoffen in het water. Koper zorgt voor evenwicht tussen de drie doshas in het lichaam en verbetert ook het metabolisme.

6. Sattvische Ahar

Eet voeding met sattvische eigenschappen. Sattvisch betekent puur, essentieel, natuurlijk, vitaal en proper. Vers gekookt voedsel, vers fruit, groenten, oliën en volkorengranen zijn allemaal sattvisch.

Vroeg avondeten, d.w.z. 2 uur voor je gaat slapen is ook een onderdeel van Sattvische ahar. Mitahar betekent met mate eten en is een belangrijk onderdeel van Yogabeoefening. Te veel eten leidt tot allerlei kwalen en te weinig eten is ook schadelijk. Vandaar het belang van Mitahar.

7. Sadvrutt

Ayurveda heeft het ook specifiek over het belang van gezonde sociale contacten en gedrag. Goed gedrag speelt een cruciale rol in een gezond leven. Eerlijk zijn en geweldloos, reinheid & hygiëne, moed, doorzettingsvermogen, vrolijk zijn en een goed geheugen maken allemaal deel uit van dit ethisch gedrag of Sadvrutt.

8. Slaap

Een goede nachtrust is van essentieel belang voor een goede gezondheid. Een onregelmatig slaappatroon verstoort het circadiaans ritme. Het is bewezen dat een onregelmatige slaap leidt tot uiteenlopende gezondheidsproblemen. Ayurveda raadt aan om vroeg te gaan slapen, voor 22.00 uur, de periode waarin Kapha overheerst. Elke dag op hetzelfde moment gaan slapen, maakt het gemakkelijker om in slaap te vallen.

Laat een reactie achter

* Verplichte velden
Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »